WerktuiG geeft bedrijfskleding eigen identiteit

Magazines | Noord-Limburg Business nr 4 2024

Rebelse jongens, daar bij WerktuiG in Venlo. Ze hebben de vrij traditionele markt van bedrijfskleding doorbroken met het fenomeen 'customizing'. "Het kan zoveel mooier, leuker en slimmer", meent mede-oprichter Martijn Leenders. "We bedenken de meest originele dingen om een unieke uitstraling neer te zetten, die een verlengstuk van de organisatie wordt. Kleding die de medewerkers bovendien met trots dragen."

Tekst: Aart van der Haagen, Fotografie: Marcel Krijgsman
 

"Drieënhalf jaar geleden begonnen we te sparren, mijn huidige compagnon Toon Boonen en ik", vertelt Leenders. "Hij kwam uit de fashion, uit een familiebedrijf met verschillende agenturen, dat leverde aan de detailhandel. Die winkels wilden lederen riemen, maar er bestond eigenlijk geen goed concept om die mooi af te werken. Dat leidde tot een investering in machines, onder andere om te graveren. Zelf zat ik toen al vijftien jaar in de bedrijfskleding, in een behoorlijk traditionele markt. Samen dachten we: 'Dit kan zoveel mooier, leuker - qua omgang met klanten en denken vanuit relaties - en slimmer.' Met dat laatste bedoel ik de manier van organiseren. We werken met een softwarepakket, een kledingmanagementsysteem. Heel gebruiksvriendelijk voor de klant en heel efficiënt." WerktuiG omschrijft zichzelf als een creatief bedrijf, dat zich voor circa 75 procent met textiel bezighoudt. "We verwerken de identiteit van onze klanten in producten. Onze designers maken een schetsbord, waarop ze in samenspraak met de relatie van alles noteren, zoals het logo, de slogan, de pijlers van de organisatie, de kernwaarden, het pand, het wagenpark en uitingen in de sociale media. Daar komt iets bijzonders uit rollen, dat een verlengstuk van de stijl en de bedrijfscultuur vormt."

Uitdagender locaties bedrukken

Customizing is alles bij WerktuiG. Leenders: "Niet alleen maar een kleur kiezen en een logo plaatsen op de linkerborst en tussen de schouderbladen. Wij durven ook gerust uitdagender locaties te bedrukken, op gewaagde plekken. Bijvoorbeeld iets vanuit een naad laten inspringen, uiteraard met respect voor het basisproduct. Wat dacht je van een eigen labeltje aanstikken met de naam van het bedrijf erop? We kunnen een hoodie voorzien van een ander touwtje in de kleur van de huisstijl en de leertjes aan het eind graveren, het zippertje van de rits vervangen door iets unieks, met behulp van 3D-stempels een diepte-effect aanbrengen en met behulp van lasertechniek op bepaalde plaatsen de kleur wegbranden, waardoor een heel organisch vintage-effect ontstaat. De mogelijkheden reiken tot in het oneindige en het mooie is: we voeren alle bewerkingen in eigen huis uit, met behulp van het machinepark waarin we geïnvesteerd hebben. Daardoor kunnen we de levertijd vanaf de goedkeuring van het ontwerp beperken tot twee à drie weken en heel snel schakelen wanneer de klant producten bijbestelt."

Kledingmanagementsysteem

Bij dat laatste komt het softwarepakket om de hoek kijken. "Een kledingmanagementsysteem waarin we de klant integreren", vertelt Leenders. "Daar zetten we alle medewerkers met hun maten in, gekoppeld aan gefotoshopte afbeeldingen van de kledingstukken die ze zullen dragen. Het wordt dan heel makkelijk om een bestelling te plaatsen door de degenen die daar toestemming voor krijgen, bijvoorbeeld teamleiders. In het systeem maken we, indien van toepassing, ook een onderscheid naar verschillende afdelingen en de bijbehorende producten op basis van gebruikseisen. Denk maar even aan een recreatiepark met een receptie, horeca, een technische dienst, een groenvoorziening en animatie, die allemaal verschillende behoeften hebben. Het kledingmanagementsysteem geeft ons de mogelijkheid om een heel leuke samenwerking met businessclubs op te starten. Daar kunnen de leden inloggen en op basis van een tegoed dat zij krijgen een bestelling plaatsen, waarna we de producten individueel verpakken en naar de mensen thuis sturen. Extra kledingstukken bijkopen gaat heel makkelijk via een iDeal-koppeling. Het automatiseren van complexe flows stelt ons in staat om ontzettend efficiënt te werken, waardoor we per saldo niet duurder zijn dan andere aanbieders in deze markt."



Videocontent

De creativiteit kent geen grenzen bij WerktuiG. Leenders: "We vinden het gaaf om samen te werken met energieke ondernemers die vol ideeën zitten, zoals marketing- en evenementenbureaus en organisaties van festivals. Lekker uitgesproken dingen bedenken en realiseren. Soms ook andere producten, zoals sleutelhangers en tassen. De grote focus ligt echter op textiel en dan met name bedrijfskleding, al leveren we ook aan grote merken onder private label. Voor sommige organisaties is merchandising heel interessant, mede om het imago en de naamsbekendheid te verstevigen. Daarover gesproken: we bieden klanten nu een unieke aanvullende service aan in de vorm van videocontent, die we door een professionele partner laten maken. Dat de medewerkers van het bedrijf figureren in een filmpje, waarin we hun dagelijkse activiteiten vastleggen. Ideaal om stukjes uit te knippen voor misschien wel honderd posts in de sociale media, bijvoorbeeld ook om personeel te werven. Veel organisatie vinden het lastig om dit zelf op te pakken, dus dan helpen we ze daar graag mee. Het maakt allemaal deel uit van de klantreis; één van de belangrijkste aspecten van ons businessmodel. We willen verrassend uit de hoek komen en naast de opdrachtgevers ook de medewerkers in het verhaal betrekken, onder andere door ze in de showroom uit te nodigen om kleding te passen. Een blazerscorps heeft dat zelfs weleens gecombineerd met een repetitie bij ons."
 

Maatschappelijke betrokkenheid

Als vooruitstrevende speler in de wereld van bedrijfskleding omarmt WerktuiG het fenomeen maatschappelijk verantwoord ondernemen. "Allereerst met onze producten zelf. Het Fair Wear-keurmerk waarborgt dat ze op een eerlijke manier gemaakt worden, het Oeko-Tex-certificaat geeft aan dat de fabrikanten koosjere middelen gebruiken, dus geen schadelijke bestanddelen. Momenteel voeren we verkennende gesprekken met een circulair textielrecyclingbedrijf, dat via een gesloten systeem oude kleding inzamelt en laat terugkeren in de vorm van nieuwe producten, wat bijvoorbeeld ook kussenslopen, sjaals, tassen of accessoires kunnen zijn. Onze maatschappelijke betrokkenheid tonen we door het verenigingsleven te ondersteunen, maar ook door in een netwerkclub met andere bedrijven en de gemeente Venlo de jeugd te stimuleren zich creatief te ontplooien. Het gaat daarbij om een doelgroep van jongeren die van huis uit minder kansen krijgen en die we via een tiendelige workshop gaan helpen om hun talenten te ontdekken. We begeleiden ze van idee naar schets naar fysiek product, waarna ze hun eigen merk en label mogen opzetten, met aan het eind van het traject een reflectie op hun eigen kernwaarden en karakter. Zo geven we ze iets mee om trots op te zijn. Eigenlijk net als de medewerkers van onze klanten, die op een unieke manier de identiteit van de organisatie uitdragen."

www.werk-tuig.nl
 

delen:

Noord-Limburg Business nr 4 2024

Lees volledige uitgave online
Algemene voorwaarden Hosted by