Column Vlaminckx Advocaten: Zekerheid: een waardevolle toevoeging

Magazines | Noord-Limburg Business nr 4 2014

Ondernemen is risico nemen. Het inschatten van die risico’s en het nemen van een zakelijke beslissing vormt voor veel

ondernemers dagelijkse kost. Bekende

risico’s worden uitgesloten (door uitsluiting van aansprakelijkheid in algemene

voorwaarden) of beperkt (door het

afsluiten van verzekeringen). Daarbij staat de nakoming van eigen verplichtingen en bijbehorende aansprakelijkheid centraal.

De risico’s houden daar echter niet op. Ook de contractspartij waar een ondernemer mee samenwerkt moet haar verplichtingen

nakomen, op straffe van aansprakelijkheid voor schade. De mogelijkheden om het risico te beperken dat de ondernemer die schade niet kan verhalen blijken vaak te worden

genegeerd.

Zo wordt het risico op schade als gevolg van een tekortkoming door een contractspartij verkleind door het bedingen van zekerheid. Bekende voorbeelden daarvan zijn bankgaranties, pandrechten en borgstellingen.

Dergelijke zekerheid gaat in veel gevallen te ver voor de aard en de omvang van de

transactie. Toch zijn er ook dan voldoende, meer subtiele, mogelijkheden te bedenken. Zo kan er voor worden gekozen om bestelde goederen te leveren onder eigendomsvoorbehoud. Ook kan een ondernemer vragen om betaling bij levering, of zelfs vooruitbetaling. Aangezien daarmee het incassorisico verdwijnt en dit bovendien een gunstig effect heeft op het werkkapitaal van de onderneming kan daar zelfs een korting op de prijs tegenover staan. Zo ontstaat een win-win

situatie.

Ons advies aan ondernemers is dan ook: er zijn veel mogelijkheden om afspraken over zekerheid te maken. Maak het onderwerp

bespreekbaar in onderhandelingen. Want ook al is risico nemen je vak: zekerheid is

altijd waardevol.

Het beheren van relaties is essentieel om klanten te behouden maar ook om nieuwe klanten te werven. Want zeker in de huidige tijd waarin klanten steeds kritischer worden, is uitblinken belangrijk. Uitblinken in alles wat een organisatie doet en daardoor relaties blijven verrassen en verbazen.

Het moet wel leuk zijn!

Volgens trendwatchers leven we in de nieuwe sixties. Mensen zijn op zoek naar vrijheid, ontplooiing, vrolijkheid en alles moet vooral leuk zijn. Niet alleen in kleding, interieur en muziek komen de sixties steeds vaker terug. Het volledige dagelijkse leven en ook de manier van

zakendoen worden hierdoor beïnvloed. Het moet vooral leuk zijn!

Steeds meer bedrijven weten daarom samen met hun relaties de weg te vinden naar De Maaspoort. “De businessclub Theater & Zaken is sinds 2010 uitgegroeid tot een club met 60 leden. Binnen enkele jaren willen we doorgroeien naar maximaal 100 leden”, zegt Linda van Vegchel, manager marketing & sales. “Theater & Zaken is een exclusieve manier om relaties te beheren én te netwerken. De omgeving en live-ervaring maakt elke avond uniek en leuk waardoor relaties het niet snel zullen vergeten. Theater is tevens meer dan ballet en toneel. Ook grote bekende namen als Tineke Schouten, Nick & Simon, Jandino of de Golden Earring staan op het podium. Voor elke relatie een passende voorstelling.” Het nieuwe Scheuten terras biedt ook nieuwe mogelijkheden. Een heerlijk diner vooraf of een borrel na de voorstelling op dit moderne en sfeervol ingerichte terras geeft weer een hele andere beleving. “De Maaspoort is allang meer dan een theater alleen.”

Meer informatie:

www.maaspoortevents.nl | events@maaspoort.nl

Zekerheid:

een waardevolle toevoeging

Succesvoller door

verrassen en verbazen

Column juridisch advies

Rob de Hair,

r.dehair@vlaminckx.nl

Susanne ten Have,

s.tenhave@vlaminckx.nl

Beter leren en sporten door Cradle to Cradle

“Stel je een school- of sportgebouw voor dat zijn financiële waarde behoudt, waar duurzame energie wordt opgewekt, en waar materialen veilig en gezond zijn en eindeloos worden hergebruikt. Een gebouw dat een goede leer- en sportomgeving biedt en waar de binnenlucht schoon is en blijft. Praktijkvoorbeelden laten zien dat het kan.” Dit zegt Bas van de Westerlo van het C2C ExpoLAB.

Veel schoolgebouwen en sportaccommodaties voldoen niet meer aan de huidige stand van de techniek als het gaat om duurzaamheid. Maar liefst tachtig procent van de schoolgebouwen voldoet niet aan de streefnorm voor luchtkwaliteit. Er ligt een enorme kans om de uitgangspunten van een circulaire economie toe te passen en zichtbaar te maken in de leeromgeving van onze jeugd. Een goed ontworpen schoolgebouw is een positieve bijdrage aan de leefwereld van onszelf en van ons nageslacht. Bovendien kan met een circulaire aanpak veel geld bespaard en verdiend worden. Van de Westerlo constateert dat steeds meer (lokale) overheden en schoolbesturen die weg opgaan.

 

Inspiratiebron

Door een gezond binnenklimaat in scholen worden kinderen minder vaak ziek, hebben ze minder allergieën en verbe-teren hun leerprestaties. Wat Van de Westerlo voor ogen staat, zijn schoolgebouwen die leerlingen en docenten inspireren om de goede dingen te doen voor mens, milieu en economie. “Kinderen zijn de ambassadeurs van de toekomst, daarom is het belangrijk dat juist zij begrijpen wat de voordelen zijn van een circulaire aanpak.”

Hij vervolgt: “Hun leeromgeving zou het goede voorbeeld moeten geven door kwalitatief goede materialen toe te passen. Vaak komen er schadelijke dampen van materialen. Je zou alleen gebruik moeten willen maken van gezonde en veilige materialen. Dergelijke materialen zijn bovendien veilig terug te brengen in de kringloop, met enkel positieve effecten.”

Praktijkvoorbeeld

Een goed voorbeeld is sportcomplex Egerbos in Venlo. De gemeente Venlo wil via vernieuwbouw het gebouw verduurzamen en daarmee tevens een impuls geven aan de beleving en de kwaliteit van de directe omgeving. Daarom golden bij dit project de uitgangspunten van Cradle to Cradle (C2C). “Samen met 2.0 Architecten heeft C2C ExpoLAB gewerkt aan het concretiseren van de ambitie en uitdagingen van de opdrachtgever.”

 

C2C was een belangrijk criterium in de aanbestedingsprocedure. De focus voor Egerbos is gelegd op het gebruik en opwekking van duurzame energie, het gebruik van gezonde en veilige materialen en het inzetten van ‘functioneel groen’. Oplossingen en gebouwelementen moesten niet alleen maximaal bijdragen aan de gezamenlijk vastgestelde C2C-thema’s, maar zeker ook aan meer bewust-

wording bij de leerlingen en sporters.

 

Bij de vernieuwbouw is de gevel omzoomd met een groene ‘sjaal’ waardoor de omgeving meer zicht heeft op groen dat ook zichtbaar is vanaf zestig procent van het binnenoppervlak. De groene gevel en daken hebben niet alleen een positief effect op de beleving, maar ook op luchtkwaliteit, waterhuishouding en energiegebruik. Egerbos zal daarnaast na realisatie eind dit jaar zelf energie gaan opwekken met PV-panelen.

 

C2C-gecertificeerde

materialen

“De nieuwe sporthal wordt verdiept aangelegd, waardoor een meer constante temperatuur ontstaat, een goede stedenbouwkundige aansluiting op de directe omgeving en meer beleving van sport door een goed overzicht te bieden op de sportvloer”, aldus Rob van Vugt van 2.0 Architecten. Ook krijgen de gymzalen LED-verlichting en beschikt elke gymzaal over natuurlijk daglicht.

 

Van de Westerlo: “Er zullen meerdere C2C-gecertificeerde materialen, die dus veilig en gezond zijn, worden toegepast. Maar ook dagen we de markt continu uit om met nieuwe oplossingen te komen. We zijn met producenten in gesprek om afspraken te maken over gegarandeerde terugname van hun producten, met eventuele financiële restwaarde aan het einde van de gebruiksduur. Doordat we onze ambities continu communiceren, proberen we innovatie bij het bedrijfsleven te stimuleren.”

 

De realisatie is in volle gang. “Zelfs na de realisatie zal het gebouw zich verder kunnen ontwikkelen op het gebied van C2C. Een proces van continue kwaliteitsverbetering. Zo komt er in het gebouw een educatieroute dat alle C2C-geïnspireerde gebouwelementen en materialen laat zien”, aldus Van de Westerlo.

 

Het is cruciaal dat school- en sportgebouwen een gezonde omgeving zijn die goede prestaties bevorderen. Met dit soort gebouwen als inspiratiebron ervaren kinderen de voordelen van een circulaire economie en creëren we een nieuwe generatie die vanzelf de goede dingen doet voor mens, milieu en economie.

Zie voor meer informatie:

www.c2cexpolab.eu.

Veel schoolgebouwen en sportaccommodaties voldoen niet meer aan de huidige stand van de techniek als het gaat om duurzaamheid. Maar liefst tachtig procent van de schoolgebouwen voldoet niet aan de streefnorm voor luchtkwaliteit. Er ligt een enorme kans om de uitgangspunten van een circulaire economie toe te passen en zichtbaar te maken in de leeromgeving van onze jeugd. Een goed ontworpen schoolgebouw is een positieve bijdrage aan de leefwereld van onszelf en van ons nageslacht. Bovendien kan met een circulaire aanpak veel geld bespaard en verdiend worden. Van de Westerlo constateert dat steeds meer (lokale) overheden en schoolbesturen die weg opgaan.

 

Inspiratiebron

Door een gezond binnenklimaat in scholen worden kinderen minder vaak ziek, hebben ze minder allergieën en verbe-teren hun leerprestaties. Wat Van de Westerlo voor ogen staat, zijn schoolgebouwen die leerlingen en docenten inspireren om de goede dingen te doen voor mens, milieu en economie. “Kinderen zijn de ambassadeurs van de toekomst, daarom is het belangrijk dat juist zij begrijpen wat de voordelen zijn van een circulaire aanpak.”

Hij vervolgt: “Hun leeromgeving zou het goede voorbeeld moeten geven door kwalitatief goede materialen toe te passen. Vaak komen er schadelijke dampen van materialen. Je zou alleen gebruik moeten willen maken van gezonde en veilige materialen. Dergelijke materialen zijn bovendien veilig terug te brengen in de kringloop, met enkel positieve effecten.”

Praktijkvoorbeeld

Een goed voorbeeld is sportcomplex Egerbos in Venlo. De gemeente Venlo wil via vernieuwbouw het gebouw verduurzamen en daarmee tevens een impuls geven aan de beleving en de kwaliteit van de directe omgeving. Daarom golden bij dit project de uitgangspunten van Cradle to Cradle (C2C). “Samen met 2.0 Architecten heeft C2C ExpoLAB gewerkt aan het concretiseren van de ambitie en uitdagingen van de opdrachtgever.”

 

C2C was een belangrijk criterium in de aanbestedingsprocedure. De focus voor Egerbos is gelegd op het gebruik en opwekking van duurzame energie, het gebruik van gezonde en veilige materialen en het inzetten van ‘functioneel groen’. Oplossingen en gebouwelementen moesten niet alleen maximaal bijdragen aan de gezamenlijk vastgestelde C2C-thema’s, maar zeker ook aan meer bewust-

wording bij de leerlingen en sporters.

 

Bij de vernieuwbouw is de gevel omzoomd met een groene ‘sjaal’ waardoor de omgeving meer zicht heeft op groen dat ook zichtbaar is vanaf zestig procent van het binnenoppervlak. De groene gevel en daken hebben niet alleen een positief effect op de beleving, maar ook op luchtkwaliteit, waterhuishouding en energiegebruik. Egerbos zal daarnaast na realisatie eind dit jaar zelf energie gaan opwekken met PV-panelen.

 

C2C-gecertificeerde

materialen

“De nieuwe sporthal wordt verdiept aangelegd, waardoor een meer constante temperatuur ontstaat, een goede stedenbouwkundige aansluiting op de directe omgeving en meer beleving van sport door een goed overzicht te bieden op de sportvloer”, aldus Rob van Vugt van 2.0 Architecten. Ook krijgen de gymzalen LED-verlichting en beschikt elke gymzaal over natuurlijk daglicht.

 

Van de Westerlo: “Er zullen meerdere C2C-gecertificeerde materialen, die dus veilig en gezond zijn, worden toegepast. Maar ook dagen we de markt continu uit om met nieuwe oplossingen te komen. We zijn met producenten in gesprek om afspraken te maken over gegarandeerde terugname van hun producten, met eventuele financiële restwaarde aan het einde van de gebruiksduur. Doordat we onze ambities continu communiceren, proberen we innovatie bij het bedrijfsleven te stimuleren.”

 

De realisatie is in volle gang. “Zelfs na de realisatie zal het gebouw zich verder kunnen ontwikkelen op het gebied van C2C. Een proces van continue kwaliteitsverbetering. Zo komt er in het gebouw een educatieroute dat alle C2C-geïnspireerde gebouwelementen en materialen laat zien”, aldus Van de Westerlo.

 

Het is cruciaal dat school- en sportgebouwen een gezonde omgeving zijn die goede prestaties bevorderen. Met dit soort gebouwen als inspiratiebron ervaren kinderen de voordelen van een circulaire economie en creëren we een nieuwe generatie die vanzelf de goede dingen doet voor mens, milieu en economie.

Zie voor meer informatie:

www.c2cexpolab.eu.

C2C ExpoLAB

Wij helpen opdrachtgevers en opdrachtnemers van (publieke) gebouwen bij het maken van de juiste beslissingen om duurzame innovaties te verankeren in het proces en aanbestedingen vanuit een positieve business case. Wij helpen u als opdrachtgever of opdrachtnemer, om met een innovatieve, duurzame en toepasbare business case, geld te verdienen en te besparen. Zo werkt u aan een betere wereld voor uzelf en de generaties na ons. C2C ExpoLAB is dé unieke kennisdrager, specialist en praktisch toepassen van C2C in de bebouwde omgeving en aanbestedingen. 

Het platform C2C-Centre is door C2C ExpoLAB ontwikkeld om kennis en

ervaringen op het gebied van Cradle to Cradle te delen. Het C2C-Centre is een investering in het C2C-BIZZ project. In het C2C-BIZZ project wordt gekeken hoe Cradle to Cradle kan worden vertaald in bestaande en nieuwe bedrijventerreinen. Het C2C-BIZZ project is een samenwerking van 11 Europese partners, wordt ondersteund door de Europese Unie en mede gefinancierd door het INTERREG IVB North West Europe programma. Op 19 & 20 november as. zullen de resultaten van het C2C-BIZZ project worden gepresenteerd. Blijft op de hoogte en bezoek nu ons digitaal platform via www.c2c-centre.com

Ron Coenen, Projectmanager TRIAS BV, ron@trias-subsidie.nl, 077-3560100

Er is weer subsidie voor het bevorderen van duurzame inzetbaarheid van werknemers! Doel van de regeling is duurzame inzetbaarheid van werknemers te stimuleren. Dat kan door het bevorderen van gezond, veilig, gemotiveerd en productief werken, van indiensttreding tot aan pensionering. 

Te denken valt aan:

- Het maken van een bedrijfs- of organisatiescan;

- Het uitvoeren van (periodiek) onderzoek naar duurzame inzetbaarheid van werknemers;

- Het bevorderen van gezond en veilig werken;

- Het bevorderen van een leercultuur voor werknemers;

- Het aanpassen van de organisatie van het werk, gericht op het verhogen van de betrokkenheid en productiviteit;

- Het stimuleren van interne en externe mobiliteit van werknemers;

- Het bevorderen van een flexibele werkcultuur met oog op het beter kunnen combineren van arbeid en zorg;

- Het invoeren van arbeidstijdenmanagement.

De subsidie bedraagt 50% van de subsidiabele kosten tot een maximumbedrag van €10.000. Het aangevraagde subsidiebedrag bedraagt ten minste €6.000. Alleen kosten voor de inhuur van een adviseur zijn subsidiabel. De inzet van de adviseur moet zich richten op:

- Het opstellen van een advies met implementatieparagraaf;

- Het begeleiden bij het implementeren van een advies.

In aanmerking komen alle bedrijven en instellingen die werknemers in dienst hebben. Het eerste aanvraagtijdvak loopt van 15 oktober 2014 (9.00 uur) tot en met 7 november 2014 (17.00 uur). In totaal is er ruimte voor ongeveer 2.200 aanvragen, wie het eerst komt, wie het eerst maalt! Het is dan ook van belang dat u er snel bij bent.

Naast bovenstaande regeling zijn er wellicht ook andere subsidiekansen voor uw onderneming. Bent u geïnteresseerd om vrijblijvend te kijken welke kansen er voor u liggen? Neem dan contact op met TRIAS.

Volg ons op website (www.trias-subsidie.nl) en LinkedIn

(www.linkedin.com/company/trias-bv) voor het laatste nieuws.

Subsidie voor bevordering duurzame

inzetbaarheid! Kansen voor uw onderneming?

Fiscale actualiteiten

Gebruikelijk besteed ik in deze column aandacht aan één specifiek onderwerp, maar vooruitlopend op Prinsjesdag heb ik er voor gekozen uw aandacht te vragen voor een aantal actuele onderwerpen.

Schenk- en erfbelasting

Vanuit de politiek is duidelijk geworden dat de verhoogde schenkingsvrijstelling van €100.000 niet verlengd zal gaan worden. De mogelijkheid bestaat dus alleen voor 2014!

Al enige tijd is de vraag aan de orde (op grond van het gelijkheidsbeginsel) of de grote vrijstelling voor de schenk- en erfbelasting voor de ondernemers ook voor particulieren zou kunnen gelden. Zowel de Hoge Raad als het Europese Hof heeft geoordeeld dat er geen strijd is met het gelijkheidsbeginsel. Particulieren kunnen dus geen beroep doen op de bedoelde vrijstelling, waardoor procedures niet (meer) tot succes zullen leiden.

Lage BTW op

verbouwingen en renovaties

De tijdelijke maatregel die bepaalt dat verbouwingen en renovaties van bestaande woningen onder het 6%-tarief BTW valt, wordt met een half jaar verlengd tot 1 juli 2015.

Dividend en pensioen

Ongetwijfeld bent u ervan op de hoogte dat in 2014 dividend kan worden uitgekeerd tegen per saldo 22%, ten opzichte van een normale heffing van 25%. Ik wijs er in deze op dat de formaliteiten en berekeningen nauwgezet gevolgd moeten worden. Enerzijds in het kader van de flexwet en anderzijds om te voorkomen dat de Belastingdienst kan stellen dat een pensioenvoorziening als afgekocht moet worden beschouwd. Met name dat laatste kan een enorme fiscale claim met zich meebrengen.

Verklaring arbeidsrelatie (VAR)

Zowel voor de zelfstandige zonder personeel als de opdrachtgever die gebruik maakt van ZZP-ers is de VAR van groot belang: de aard van de arbeidsrelatie kan daarmee worden vastgesteld. De VAR geeft tevens zekerheid aan de opdrachtgever of hij inhouding en afdracht van de loonheffing achterwege kan laten.

Die zekerheid blijkt echter soms een ‘schijn’-zekerheid: het invullen van de aanvraag gebeurt nu door de opdrachtnemer/ZZP-er en die informatie klopt niet altijd. Aangezien de fiscus pas achteraf controleert, kan dat vervelende gevolgen hebben.

Vanaf 2015 wordt de rol van de opdrachtgever aanzienlijk belangrijker: hij moet namelijk controleren of de VAR-aanvraag goed is ingevuld. Zonder deze controle vooraf (opdrachtgever en opdrachtnemer vullen beiden de aanvraag in) wordt er geen VAR meer afgegeven. De aanvraag zal voortaan ook digitaal moeten gebeuren.

Het belang van de VAR blijft groot: het voorkomt de risico’s op boetes en naheffingen.

Om de overgang naar de nieuwe regeling soepel te laten verlopen, hoeven huidige VAR-houders nog geen verzoek te doen voor 2015 en blijven de verklaringen uit 2014 de eerste maanden van 2015 geldig.

Tip: ook nu al biedt de belastingdienst de mogelijkheid om een VAR-verklaring te verifiëren.

Kijk hiervoor op www.belastingdienst.nl.

De werkkostenregeling (WKR) komt eraan!

Net voor het zomerreces heeft de Staatssecretaris van Financiën in een brief aan de Tweede Kamer gemeld dat de WKR met ingang van 1 januari 2015 voor alle werkgevers van toepassing is. Op onze website treft u een samenvatting aan van de oorspronkelijke regeling en de voorgestelde aanpassingen.

Na Prinsjesdag zullen we de actualiteiten met u delen op onze website en via onze nieuwsbrief.

www.rhmweb.nl

info@rhmweb.nl, 0478-584333

belastingadvies

Mr. F.G.P.A. (Fer) Verbeek FB

vennoot bij Rühl Haegens Molenaar

Wilt u meer weten over BOB of lid

worden? Neem dan contact op met

BOB-organisator Danny Toonen,

024-3503240/06-54913037,

danny@vanmunstermedia.nl of kijk op

bob.noordlimburgbusiness.nl.

Benieuwd naar alle foto’s en het filmpje die deze dag zijn gemaakt? Bekijk deze op bob.noordlimburgbusiness.nl. Gebruikt u een smartphone om de site te bekijken, dan krijgt u bij het bezoeken van de website direct de melding met de vraag of u van de mobiele website gebruik wilt maken.

BOB-borrel bij kapel Mariadal te Venlo

BOB gaat de

kunstzinnige toer op

fotografie Karim de groot

Met de zomervakantie bijna op zijn eind vond op dinsdag 26 augustus de eerste BOB-borrel van het najaar plaats. Ditmaal ging BOB Noord-Limburg Business op de kunstzinnige toer en waren de deelnemers te gast bij kapel Mariadal in Venlo.

Nadat een aantal deelnemers aan de BOB-borrel ’s middags al in diverse ‘green’ en ‘fun’ auto’s hadden gereden, werden zij samen met de andere deelnemers gastvrij ontvangen door Jobke Zom-Schobbers van kapel Mariadal. Na de ontvangst met een welkomstdrankje en een korte voorstelronde onder de deelnemers, serveerde Galerie de Hoeve Catering drie heerlijke gangen. Vervolgens vertelde Jobke, dochter van kunstenaar Fons Schobbers, aan de hand van een korte film over het oeuvre van haar vader. Een aantal van zijn werken zijn samen met Afrikaanse maskers en bisjpalen, rituele totempalen uit Papua Nieuw Guinea, in de expositieruimte te bewonderen. Ook de zakelijke mogelijkheden in de kapel kwamen aan bod. Na afloop werd er nog genetwerkt en keerde iedereen met een goodybag huiswaarts.

Met de zomervakantie bijna op zijn eind vond op dinsdag 26 augustus de eerste BOB-borrel van het najaar plaats. Ditmaal ging BOB Noord-Limburg Business op de kunstzinnige toer en waren de deelnemers te gast bij kapel Mariadal in Venlo.

Nadat een aantal deelnemers aan de BOB-borrel ’s middags al in diverse ‘green’ en ‘fun’ auto’s hadden gereden, werden zij samen met de andere deelnemers gastvrij ontvangen door Jobke Zom-Schobbers van kapel Mariadal. Na de ontvangst met een welkomstdrankje en een korte voorstelronde onder de deelnemers, serveerde Galerie de Hoeve Catering drie heerlijke gangen. Vervolgens vertelde Jobke, dochter van kunstenaar Fons Schobbers, aan de hand van een korte film over het oeuvre van haar vader. Een aantal van zijn werken zijn samen met Afrikaanse maskers en bisjpalen, rituele totempalen uit Papua Nieuw Guinea, in de expositieruimte te bewonderen. Ook de zakelijke mogelijkheden in de kapel kwamen aan bod. Na afloop werd er nog genetwerkt en keerde iedereen met een goodybag huiswaarts.

Deze BOB-borrel wordt mede mogelijk gemaakt door:

Kapel Mariadal

Galerie de Hoeve Catering

Noord-Limburg Business

Van Munster Media

Benieuwd naar BOB?

Wilt u ook een BOB meemaken? Schrijf u gratis in via de nieuwe website bob.noordlimburgbusiness.nl en kies de BOB uit waar u zich voor wilt aanmelden. Zodra u zich heeft aangemeld, is dit bij het desbetreffende BOB-event te zien. Ook kunt u dan meteen uw eigen bedrijfsprofiel aanmaken en de naam en NAW-gegevens van uw bedrijf invullen. Als u al eens aan een BOB-borrel heeft deelgenomen, hoeft u enkel de bij ons bekende gegevens te controleren en desgewenst aan te passen. BOB-leden kunnen hun gegevens op hun uitgebreide bedrijfsprofiel aanpassen, dat bovendien ook nog eens geheel naar eigen wens van extra informatie en afbeeldingen kan worden voorzien. Meer weten over BOB? Neem dan contact op met BOB-organisator Danny Toonen (024-3503240/06-54913037/danny@vanmunstermedia.nl).

BOB Noord-Limburg Business maakt

onderdeel uit van Noord-Limburg

Business; een on/offline platform voor

ondernemers uit de regio Noord-Limburg.

www.noordlimburgbusiness.

Bijdragen aan BOB

Heeft u als ondernemer een sfeervolle locatie die als decor voor een BOB-bijeenkomst kan dienen, of bent u een gastspreker met een interessant onderwerp waar de ondernemers in Noord-Limburg beslist van zouden moeten weten? BOB-organisator Danny Toonen is voor de BOB-borrels in 2014 nog op zoek naar enkele locaties en sprekers. Vraag BOB-organisator Danny Toonen naar de mogelijkheden.

bobborrel

Holland Casino Venlo

Synoniem voor Hospitality

In het voormalig pand van een tapijtenhandelaar opende de op één na jongste vestiging van Holland Casino in maart 2006 haar majestueuze poorten in Venlo. Gelegen langs de A67 is de vestiging bekend als ‘het pand met de olifanten’ of ‘de oosterse koepel’. Voor iedereen die dagelijks de A67 bereist, is het een herkenbaar punt. Nog altijd weten veel gasten de weg te vinden naar deze unieke uitgaansgelegenheid, waar spel centraal staat. Dit jaar staat de teller van Holland Casino Venlo op maar liefst 3 miljoen bezoekers.

Historie

In 1975 wordt door de Nederlandse Staat de enige formele casinovergunning voor onbepaalde tijd verleend aan Holland Casino. Het toekennen van slechts één casinovergunning is een bewuste keuze van de Nederlandse overheid. De regulering van het aanbod van casinospelen door één vergunninghouder dient een legaal, betrouwbaar en goed gecontroleerd spelaanbod te garanderen. Het motto is controle door regulering, het weren van illegaliteit. In de periode 1976 – 1979 opent Holland Casino drie vestigingen in de meest toeristische steden van Nederland: Scheveningen, Zandvoort en Valkenburg. In de periode tussen 1985-1989 volgen vijf vestigingen in grote steden van Nederland. De teller staat nu op acht vestigingen van Holland Casino. Er volgen nog drie vestigingen met als oogpunt het spreidingsbeleid van de overheid: Eindhoven, Utrecht en Enschede. Met de laatstgenoemde vestiging is de aangegeven limiet bereikt.

Er is medio 2000 éven sprake van liberalisering van de kansspelmarkt. In het

rapport ‘nieuwe ronde, nieuwe kansen’ wordt een aanbeveling gedaan voor een gefaseerde kanteling naar open marktwerking en een open vergunningenstelsel voor commerciële aanbieders van casinospelen. De overheid besluit vanwege ‘onvoldoende zicht op de consequenties’ echter anders en Holland Casino blijft de enige aanbieder in de markt. In 2005 wordt er toestemming verleend voor uitbreiding en er komen twee vestigingen bij: Holland Casino Venlo en Holland Casino Leeuwarden.

Dit jaar kondigt de overheid aan de kansspelmarkt te liberaliseren. Een onderdeel hiervan is het legaliseren van Online Gaming. Holland Casino maakt zich klaar voor deze liberalisering, hierbij blijven de pijlers ‘veilig en verantwoord’ van groot belang.

Hospitality

“Hospitality en Holland Casino Venlo zijn één”, aldus Antien Veldhoen, Casinomanager van Holland Casino Venlo. “Hier besteedt de vestiging in Noord Limburg heel veel aandacht aan. Niet alleen worden onze medewerkers hierop getraind, het heeft ook te maken met de uitstraling van het casino zelf. We werken continu aan dit proces, op alle vlakken die het raakt. Het is geen attitude die we onszelf hebben aangeleerd, het is een ‘way of life’ en deze dient eerlijk en oprecht te zijn. Een optimale casinobeleving voor de verschillende gastsegmenten is wat ons drijft. Zowel op strategisch, tactisch als operationeel niveau staat perfect gastheerschap op de agenda.”

“Ook de marketingactiviteiten zijn bewust doordacht en spelen in op onze troef; perfecte gastgerichtheid”, volgens Kim van Gorp, verantwoordelijk voor de Marketing & Sales van Holland Casino Venlo. De marketingafdeling is bovenal verantwoordelijk voor het aantal bezoekers. De manier waarop je deze bezoekers binnenhaalt en bindt, is natuurlijk belangrijk.

“Binnen onze hele organisatie is het van cruciaal belang dat de gast zich prettig voelt. Qua marketing voeren we zowel centrale campagnes die landelijk bereik hebben alsook lokale campagnes. We zijn bezig met acties en thema’s. Voor de nieuwe bezoeker moet het leiden tot herhaalbezoek. De bekende bezoekers willen we variatie bieden. Zoals eerder aangegeven: onze vestiging in Venlo moet synoniem zijn voor hospitality.”

De cijfers laten zien dat gasten graag terugkeren naar Holland Casino Venlo, ook de uitkomsten van de verschillende onderzoeken tonen dit aan. Veel gasten van Venlo bevinden zich op een hoog niveau in het loyaliteitsprogramma. Gasten komen in aanmerking voor het loyaliteitsprogramma zodra zij 4 bezoeken hebben gebracht aan één of meerdere vestigingen van Holland Casino.

Innovatie

Hospitality betekent ook innovatie. “Wij springen in op de verschillende behoeften van onze gasten”, zegt Antien. Veranderingen in de markt houden wij nauw in de gaten. Een voorbeeld hiervan is het openen van onze ‘Smoke & Play’. Zo wordt voorzien in de behoeften van onze rokende gasten, zonder dat andere gasten daar enigerlei overlast van ervaren.”

Onlangs is Holland Casino volledig overgestapt op het zogenaamde ‘Ticket In Ticket Out’ systeem. Gasten kopen een ticket en kunnen vervolgens met dit ticket terecht bij alle speelautomaten.

Zakelijke markt

Middels arrangementen worden ook de zakelijke bezoekers bediend. Het betekent niet alleen een uitermate enerverende locatie voor een bedrijfsfeest of relationeel event. Wat nog niet iedereen weet, is dat Holland Casino Venlo meerdere zalen heeft die uitermate geschikt zijn voor presentaties, lezingen, vergaderingen en zakenlunches of -diners. Met deze compleet facilitair ingerichte zalen voldoet Holland Casino Venlo aan het predicaat (zakelijke) evenementlocatie.

Antien: “Wij zijn volledig self-supporting als het gaat om catering en facilitaire invulling. Hierin onderscheiden wij ons met onze gastgerichtheid, maar ook met onze creativiteit. Het ultieme onderscheidende vermogen is natuurlijk het spelelement dat wij kunnen toevoegen aan de verschillende evenementen. Compleet met speluitleg en de organisatie van een toernooi. Dit alles in een unieke, inspirerende en gastgerichte omgeving.”

www.hollandcasino.nl/venlo

Of u nu op zoek bent naar een evenementen-, outdoor-, training- of vergaderlocatie of gewoon gezellig wilt lunchen met uw relatie: de regio Noord- Limburg heeft volop te bieden. Toplocaties liggen in de buurt, zijn makkelijk te vinden en zijn goed bereikbaar. Noord-Limburg Business laat u een overzicht zien van locaties die deze benodigde ingrediënten hebben om uw samenzijn iets extra te geven. Rust en ruimte worden in verschillende sferen geboden. Exclusiviteit en huiselijkheid zijn kernwoorden die in Noord-Limburg centraal staan. Dus altijd het perfecte decor voor uw evenement bij u in de buurt.

Toplocaties in Noord-Limburg

Het Maashotel

Het Maashotel in Broekhuizen, een schitterende locatie aan de Maas.

Overnachten, dineren en wegdromen aan de Maas. Het Maashotel beschikt ook over een conferentieruimte.

Nieuw: bedrijfscatering!

Veerweg 9-11 • 5872 AE Broekhuizen

T 077-4632114

I www.hetmaashotel.nl

Tweedaagse conferentie ‘Circular Economy; from how to (k)now'

Op 19 en 20 november zal er in Antwerpen een tweedaagse conferentie plaatsvinden over de implementatie van Cradle to Cradle in bedrijventerreinen en gebouwen: ‘Circular Economy; from how to (k)now’. C2C BIZZ is de samenwerking tussen elf Noordwest-Europese partners met als doel de toepassing van Cradle to Cradle op nieuwe en bestaande bedrijventerreinen. Dit moet leiden tot toekomstbestendige bedrijventerreinen met een positief effect op de omgeving, de maatschappij en de economie. C2C BIZZ ontvangt European Regional Development Funding via INTERREG IVB. De kennis en informatie die gedurende het project is opgedaan wordt verzameld in het C2C Centre (www.c2c-centre.com), ontwikkeld door het C2C ExpoLAB in Venlo. Het C2C Centre bevat veel kennis en informatie over Cradle to Cradle producten en projecten. Tools, instrumenten en een handleiding worden ontwikkeld om de toepassing van Cradle to Cradle op bedrijventerreinen te ondersteunen. Gedurende de conferentie zullen diverse interessante key-note sprekers aan bod komen, zoals Michael Braungart (co- founder of Cradle to Cradle), Jan Peter Balkenende, Roy Vercoulen (Vice Presient European Product Innovation Institute), Thomas Leysen (Directeur Umicore, KBC Group and Corelio), Douglas Mulhall (Managing Director EPEA), Herman Konings (trendwatcher) en een afgevaardigde van het McDonough Braungart Design Chemistry (MBDC). Blijf up to date over het end event via www.c2c-centre.com of mail naar info@c2cexpolab.eu.

Besparingstips op DuurzaamMKB.nl uitgebreid naar 39 branches

Stichting Stimular heeft de database met besparingstips op duurzaamMKB.nl geheel vernieuwd. Twintig extra branches kunnen nu gericht zoeken naar tips die kosten en milieu sparen. Nieuwe branches zijn gemeentewerven, schilders en onderhoud, brandweer, evenementen, musea, theaters, landbouw, natwasserijen, congreslocaties en diverse takken in de voedingsindustrie. Ook is de lay-out van de besparingstips verbeterd. Bezoekers kunnen nu intuïtiever doorklikken, bijvoorbeeld naar alle tips in een proces of thema. De 500 besparingstips over energie, afval, water en vervoer zijn beschikbaar voor 39 branches. Onderdeel van de database zijn de zogenaamde ‘rendabele energiemaatregelen’ van Infomil. Deze maatregelen staan op checklijsten die toezichthouders van de overheid hanteren om te beoordelen of bedrijven en instellingen aan de wet voldoen. De besparingstips zijn nu ook beter vindbaar via zoekmachines. Dit leidt tot meer reacties met ervaringen van gebruikers en leveranciers, wat een grote meerwaarde is voor de bezoekers van de website. Veel tips zijn voorzien van een praktijkvoorbeeld. Op DuurzaamMKB.nl vinden bedrijven naast de besparingstips ook inspirerende voorbeelden en praktische instrumenten die hen op weg helpen met Duurzaam Ondernemen. De informatie en instrumenten zijn praktisch en kosten niet veel tijd en geld. Veel instrumenten, zoals een format voor een energiebesparingsplan, zijn zelfs gratis te downloaden op de website.

Vernieuwd economisch profiel Duitsland

Alles wat ondernemers moeten weten over Duitsland en de Duitse economie staat te lezen in het vernieuwde ‘Economisch profiel Duitsland’, dat de Nederlands-Duitse Handelskamer (DNHK) onlangs heeft gepubliceerd. De 20 pagina’s tellende publicatie geeft een overzicht van de belangrijkste economische ontwikkelingen en trends, actuele handelscijfers en groeimarkten en kan kosteloos van de website van de DNHK worden gedownload. Het gezamenlijk handelsvolume van Nederland en Duitsland is in het afgelopen jaar gestegen naar 169 miljard euro. Daarmee is de economische relatie tussen beide landen een van de belangrijkste wereldwijd. Nederlandse bedrijven verkopen in het buurland vooral brandstoffen, chemische producten, machines en transportmiddelen. Kansen in Duitsland liggen er volgens de DNHK vooral op gebieden als biologische en duurzame producten, energie-efficiëntie en gezondheid. Daarbij valt te denken aan duurzaam bouwen, slimme energienetwerken (smart grids), maar ook aan farmaceutische producten, diensten voor de zorgsector en milieuvriendelijke verpakkingen. Met name binnen de topsectoren ziet de DNHK veel kansen voor nauwere samenwerking met Duitsland. Het economisch profiel is vooral bedoeld als informatie- en oriëntatiebron voor bedrijven die de Duitse markt willen betreden. Het biedt ook informatie over juridische, fiscale en culturele verschillen tussen beide landen. www.dnhk.org

Kijk voor meer nieuws op www.noordlimburgbusiness.nl

GREENPORT BIKEWAY

PRESENTEERT AMBASSADEURS

Begin september zijn zes personen benoemd tot ambassadeur van Greenport Bikeway. De zes ambassadeurs zijn afkomstig uit Horst, Sevenum, Venlo en Blerick. De fietssnelweg is voor deze vertegenwoordigers een welkome oplossing voor de fietsroutes die zij momenteel nemen en ze dragen Greenport Bikeway daarom ook een warm hart toe. Ook bij deze bijeenkomst aanwezig was Wethouder Brauer van de Gemeente Venlo. De ambassadeurs brengen de Greenport Bikeway onder de aandacht bij collega’s, familie, vrienden en buurtgenoten. Aandacht wordt gegenereerd via o.a. social media, blogs, filmpjes en via communicatie-uitingen binnen de diverse bedrijven waar men werkzaam is. De ontwikkelingen binnen Greenport Venlo zorgen de komende jaren naar verwachting voor een groei van 20.000 tot 30.000 arbeidsplaatsen. De filedruk zal toenemen op knooppunt Zaarderheiken (verknoping A67/A73). Greenport Bikeway is de snelfietsroute van Venlo tot Horst-Sevenum, met als doel automobilisten met woon-werkafstand van maximaal 15 km te verleiden vaker met de fiets naar het werk te gaan. De route start bij station Venlo en gaat van daaruit naar station Blerick. Bij station Blerick splitst de route zich in een zuidwestelijke tak en een noordoostelijke tak. Beide routes gaan door en om de Tradeports richting station Horst-Sevenum. Het zuidelijke deel van de route is circa 12 kilometer lang. Het noordelijke deel van de route is ongeveer 15 kilometer. Foto: Ruud van Broekhoven, Ton Baetsen, Tessa Cornelissen, Heike Hafke, wethouder Henk Brauer en Maarten Voesten. Niet op de foto: Ambassadeur Nicole Fischer www.greenportbikeway.nl

Eerste editie

Venrayse Singelloop

Op 5 oktober a.s. staat Venray in het teken van de Rühl Haegens Molenaar Venrayse Singelloop. Rühl Haegens Molenaar is hoofdsponsor van dit evenement en neemt met verschillende collega’s deel aan de bedrijvenloop. De eerste editie van de Venrayse Singelloop bestaat uit een kidsrun, en een 5- en 10-kilometerloop. Het startschot voor de 5- en 10-kilometerloop wordt om 12:00 gelost in het centrum van Venray op het Schouwburgplein. Misschien heeft u zich al aangemeld of wilt u zich aanmelden. Dat kan via www.venraysesingelloop.nl. Als klant van Rühl Haegens Molenaar krijgt u bij deelname van dit Venrayse bedrijf een loopshirt. U hoeft hiervoor alleen uw bevestiging van inschrijving, uw NAW-gegevens en uw kledingmaat door te sturen naar marketing@rhmweb.nl. Voor de start van het evenement ligt uw shirt dan klaar bij de stand van Rühl Haegens Molenaar op het Schouwburgplein. www.venraysesingelloop.nl

Kijk voor meer nieuws op

www.noordlimburgbusiness.nl

Ready Set Go: Hét Startersevent

van Noord-Limburg

Een nieuw initiatief tijdens Ondernemers Vakdagen 2014; een event speciaal gericht op starters. Doelstelling: startende ondernemers van tips en trucs voorzien, en bewustwording creëren omtrent een aantal zaken waar de meeste startende ondernemers niet meteen aan denken. Zo worden er tips gegevens over administratie en online ondernemen, maar ook over risico’s, financieringen en worden de starters geconfronteerd met de term ‘bewust ondernemen’. Het startersevent, dat gratis toegankelijk is, is bedoeld voor zowel startende ondernemers, als mensen die nog twijfelen over het wel of niet voor zichzelf beginnen. Maar ook voor ondernemers die ‘al’ 2 jaar bezig zijn, is de informatie die verstrekt wordt erg nuttig, aldus de initiatiefnemers. ‘Ready Set Go’ vindt plaats op 29 oktober 2014 in de Evenementenhal in Venray. De ontvangst is vanaf 12:30 uur en het programma duurt van 13.00 uur tot 15.00 uur. Aansluitend is er de mogelijkheid om Ondernemers Vakdagen te bezoeken. Nadere info is te vinden op de website www.readyset-go.nl. Ook kunt u zich via deze website inschrijven voor het event. Het evenement is een initiatief van Bart van der Sterren van Van de Mortel Assurantie Advies, Luc van Hartingsveldt van LR Internet is Mobile, Rudi Willemsen van Bewust Ondernemen en Astrid Coersen van AC-Finance.

Midden in Natuurgebied de Braampeel ligt ProefLokaal Limburg. Een schitterende vergaderlocatie die zich niet alleen onderscheid door de mooie, landelijke ligging, maar zeker ook door de sfeervolle ruimtes,

de culinaire mogelijkheden en de gastvrijheid. ProefLokaal Limburg is

uitstekend bereikbaar en beschikt over een ruime, gratis, parkeergelegenheid. Voorzien van alle moderne faciliteiten biedt ProefLokaal

Limburg een perfecte ambiance voor uw vergaderingen en zakelijke meetings. In combinatie met de uitstekende culinaire mogelijkheden wordt uw zakelijke bijeenkomst zo tot een waar genoegen.

Kookworkshops en personeelsfeesten

Wilt u uw vergader- of cursusdag op een originele manier afsluiten? Kies dan voor een kookworkshop die verzorgd wordt op dezelfde locatie. Onder begeleiding van een van onze ervaren koks gaat u zelf aan de slag met het bereiden van een heerlijk diner met streekproducten. Ook voor een personeelsfeest of teambuildingsuitje bent u van harte welkom bij ProefLokaal Limburg. Ria Joosten Catering & Evenementen

organiseert op deze eigen locatie complete feesten van A tot Z. Het feest wordt geheel afgestemd op uw wensen, zodat het een avond wordt om nooit te vergeten!

Overnachten in stijl

Na een dag intensief vergaderen is het ook mogelijk om ´s avonds te

genieten van een goede nachtrust in de mooie appartementen van de Braampeel. U kunt al overnachten vanaf 1 persoon. Uiteraard staat ’s morgens een heerlijk ontbijt voor u klaar.

ProefLokaalLimburg

Doorbrand 2 | 6086 PK Neer

T 0475 - 49 50 21

www.proeflokaallimburg.nl

Inspirerend vergaderen bij ProefLokaal Limburg

“Een locatie om te onthouden!” – Edith uit Meppel

“Ons feest was meer dan geslaagd mede door de geweldige ambiance in het Proeflokaal en de als meer dan optimaal ervaren gastvrijheid en culinaire heerlijkheden. Onze gasten waren verbijsterd over de prachtplek die wij voor ons feestje hadden gekozen.” – Wim uit Horn

toplocatie

De vakantie is voorbij…

het feest gaat weer beginnen!

Mijn vraag is dan: Waarom zorg je niet beter voor jezelf als je toch topprestaties van jezelf verlangt? Het is tenslotte grotendeels bekend wat topsporters er voor doen en laten om een absolute topprestatie neer te zetten. Wij willen ook de top, maar scheppen dan geen voorwaarden om uiteindelijk beter en gezonder te presteren. Sterker nog: we zakken steeds verder weg met onze gezondheid. Bedienen ons van allerlei smoesjes (pijn in knieën/rug, geen tijd, geen zin, niet leuk etc.) om maar niet te hoeven sporten en gaan vervolgens stug door. Goede redenen bestaan niet!

Dan komt er een moment, en de grootste risicogroep is niet voor niets mannen en vrouwen in de leeftijd van 40-55 jaar, dat een aantal negatieve factoren, zoals: ongezonde levensstijl, stress en/of drukte in privéleven, een plotselinge wending geven in iemands leven. Dit kan leiden tot: hartkloppingen, burn out, hartinfarct, onwel worden etc.

Erg vaak wordt gedacht, dat overkomt mij niet. Geloof me, je bent vroeg of laat aan de beurt…

Waarom zou je je niet, net als je auto, jaarlijks een eenvoudige check laten doen bij jouw fitnesscentrum in de buurt of bij een van de Sport Medisch Adviescentra? En vooral even kritisch naar jezelf laten kijken. Je vooral open en eerlijk laten vertellen hoe je er voor staat. Na een aantal jaar heb je een mooi aantal gegevens die vooral erg duidelijk zijn hoe je met je lichaam om gaat en welke invloed dit heeft op je mentale prestaties!

Want wie wil nou niet het optimale, op diverse gebieden, er uit halen!

Wil je daar eens gesprek over om jouw situatie te beoordelen voor een vrijblijvend advies? Bel me dan:

Robert Lagendijk, eigenaar LAGENDIJK Training

026 4822416 / 06 54697512

Ook een analyse voor uw medewerkers behoort tot de mogelijkheden.

Want ja om nou 3 maanden op vakantie te gaan, houdt ook niemand vol. En sterker nog, dan wordt het weer gewoon en gaat het op werk lijken. En werken doen we toch zeker 46-49 weken per jaar en in sommige gevallen nog wel meer. Zeker als we praten over ondernemers en gewoon de mensen die weten wat hard werken is. Onze tijd wordt grotendeels opgeslokt door werk of aanverwante zaken met betrekking tot werk. Ook willen we ons werk zo goed en leuk mogelijk doen. Met name het goed doen en succes nastreven vinden we wellicht het belangrijkste.

Robert Lagendijk is sinds 1995 eigenaar van LAGENDIJK Training (www.lagendijktraining.nl), dat gevestigd is op Papendal in Arnhem, het sportmekka van Nederland. Hij heeft jarenlange ervaring met het trainen van topsporters, maar ook ondernemers en managers behoren tot zijn cliënten. Juist door zijn ervaring in de topsport, weet hij als geen ander wat de ondernemer nodig heeft in zijn weg naar het succes.

Eerste hulp bij

gezonde werknemers

Uit onderzoek van Menzis blijkt dat 87 procent van de werkgevers vitaliteit van haar werknemers belangrijk vindt. Slechts 23 procent blijkt hier in de praktijk ook daadwerkelijk iets mee te doen. Heb je een dermate goede relatie met je werknemer dat je denkt zijn leefstijl te kunnen bespreken, dan is dat zeker de moeite waard. Vooral als het onderwerp een risico dreigt te gaan vormen voor je onderneming en/of voor je werknemer. Geef tips of verwijs door naar een professionele hulpverlener.

Gezondheids-

management

Wil je het grootschaliger aanpakken of heb je een bedrijf met 50 werknemers of meer? Ga dan aan de slag met gezondheidsmanagement. Daarmee maak je

helder wat je wil doen op het gebied van gezondheid en hoe je dat gaat doen. Om de gezondheidsrisico’s voor je werknemers te verkleinen, is het belangrijk om management te gaan voeren op het gebied van gezondheid. Minder gezondheidsrisico’s betekent minder kans op financiële schade als gevolg van medische kosten, ziekteverzuim en productieverliezen.

Van ergonomie tot

voedingspatroon

Bij gezondheidsmanagement breng je in kaart wat je doet voor de gezondheid van je werknemers. Je kunt denken aan ergonomie - een gezonde werkplek - maar ook aan eetgewoonten, beweging en ontspanning. Zoom in op de gezondheidsonderwerpen die op jouw werknemers van toepassing zijn.

Arbo en verzuim

Ook een goede manier om te beginnen met je plan, is kijken naar je al bestaande beleid op het gebied van arbo en verzuim. Deze kunnen je een goede basis geven voor je gezondheidsbeleid. Vanuit je verzuimbeleid bekijk je: hoe ga ik om met verzuim, wat heb ik aan arbeidscapaciteit nodig en hoe kan ik verzuim voorkomen? Vanuit die basis kun je je richten op preventie in de vorm van gezondheidsmanagement. Beschrijf in je plan op welke manier je je gaat richten op je gezonde populatie. Je kunt bijvoorbeeld beleid opzetten op het gebied van alcohol, bewegen, roken, ontspanning en/of

voeding.

Je hebt nu een idee van het belang van gezondheidsmanagement. Maar wat vormt de inhoud ervan? Een overzicht van wat je kunt doen op de verschillende

gezondheidsgebieden.

Bewegen

Ruim de helft van de 7,4 miljoen werknemers in Nederland houdt zich niet aan de Nederlandse Norm Gezond Bewegen, waarbij je tenminste vijf dagen in de week, dertig minuten matig intensief beweegt. Je kunt er vanuit gaan dat je werknemers buiten werktijd aan die uren komen, maar je kunt je werknemers óók helpen om aan de bewegingsnorm te komen door bewegen binnen de werktijden te stimuleren. Bewegen is gezond, onder meer in de strijd tegen hart- en vaatziekten, tegen diabetes, depressies en overgewicht. Zorg daarom voor beleid rondom beweging. Denk aan:

- Het meedoen aan een campagne rondom beweging;

- Je werknemers workshops aanbieden waarin ze verschillende beweeg-activiteiten kunnen uitproberen;

- Voorstellen om eens per week (of vaker) een lunchwandeling te maken;

- Je werknemers een gunstige regeling aanbieden voor een fiets van de zaak of een collectief abonnement voor de sportschool.

Roken

Longkanker, mindere vruchtbaarheid, meer kans op een beroerte of hartaanval: de negatieve gevolgen van roken liegen er niet om. Sinds 2004 is het verplicht om werkplekken rookvrij te houden. Toch betekent dit niet dat je werknemers de sigaretten daarom ook links laten liggen. Bied je rokende werknemers hulp bij het stoppen met roken en zet beleid op om hen daarbij te begeleiden, want het stoppen kan je werknemers flink uit hun doen halen.

Acties?

Als je dat nog niet gedaan hebt:

- Maak je bedrijf volledig rookvrij. Een speciale rookruimte inrichten? Hiermee kom je de rokers alleen maar tegemoet;

- Regel informatiebijeenkomsten en trainingen over het stoppen met roken, waar je werknemers informatie en oefeningen krijgen over roken en het stoppen daarmee. Hiermee kun je je werknemers stimuleren om te stoppen met roken.

Alcohol

Veel borrels op het werk, een krat bier in de koelkast, spanning op de werkvloer: allerlei factoren die ervoor kunnen zorgen dat het gebruik van alcohol op het werk toeneemt. Je werknemers zijn in principe zelf verantwoordelijk voor hun alcoholinname, maar jij als werkgever kan óók aangesproken worden op je verantwoordelijkheid als één van je werknemers een alcoholprobleem ontwikkelt. Actiepunten:

- Zorg voor voorlichting over alcoholgebruik;

- Regel begeleiding van werknemers met alcoholproblemen;

- Zorg voor toezicht op alcoholgebruik (op de werkvloer).

Voeding

Een bakje rauwkost naast je maaltijd maakt je voedingspatroon niet meteen gezond. Wat is nu eigenlijk wél gezond? Veel mensen weten dat niet precies. Aangezien voeding veel invloed heeft op gezondheid én op arbeidsprestaties, is het belangrijk dat je werknemers gezond eten. Als werkgever kun je bijvoorbeeld via het bedrijfsrestaurant veel invloed uitoefenen over de mate van gezondheid van de voeding van je werknemer.

- Organiseer informatiebijeenkomsten over gezonde voeding waarin je medewerkers meer te weten komen over gezonde voeding en het belang daarvan;

- Nodig een diëtiste uit, zodat je werknemers (laagdrempelig) hun eetpatroon kunnen bespreken met en advies kunnen vragen aan de diëtiste. Ze kunnen ook hun BMI en vetpercentage door de diëtiste laten meten. Een verpleegkundige kan een cholesterol- en/of bloeddrukmeting doen;

- Heb je een kantine? Promoot daarin dan gezond voedsel door het goedkoper te maken dan het ongezonde. Ongezond eten volledig verbannen is vaak niet de oplossing, dan komen je werknemers er wel op een andere manier aan.

Ontspanning

Hoe meer ontspannen je werknemers zijn, hoe minder risico ze lopen op stress of een burn-out. Stress kan zorgen voor hart- en vaatziekten, infecties, rugklachten en maag- en darmklachten, dus het belang van ontspanning is groot. Je kunt iets doen tegen stress:

- Ga vaker in gesprek met je werknemers. Dan weet je wat hen bezig houdt en of er sprake is van stress;

- Maak je werknemers weerbaarder door ze aan cursussen mee te laten doen. Denk aan time-management of een weerbaarheidstraining.

Bronnen:

www.mkbservicedes.nl

www.gezondheidsmanagement.nl

Gezonde, vitale werknemers werken efficiënter en effectiever en zorgen daarmee voor een hoger rendement van het bedrijf. Maar hoe krijg je je personeel gezond en zet je een beleid op rondom gezondheid?

Volgens Jules is maatwerk een van de belangrijkste succesfactoren van Galerie de Hoeve (GDH) Catering. “In onze eigen, zeer breed georiënteerde keuken bereiden onze eigen medewerkers aan de hand van verse ingrediënten elk mogelijk gerecht dat een gast zich maar kan wensen; of het nu om een broodjeslunch, een walking diner of een uitgebreid hapjesbuffet gaat.” Naast het type gerecht en de smaak kan er in de gerechten uit de keuken van GDH Catering ook een subtiele verwijzing naar de locatie, het bedrijf of de persoon die in het zonnetje staat, worden verwerkt. Jules noemt als voorbeeld het zogenaamde Domanigebakje met een stukje glas-in-lood en een gewelde pruim als “verwijzing naar de paters Dominicanen die vroeger woonden waar nu Domani is gevestigd”.

Galerie de Hoeve

GDH Catering verzorgt catering op maat voor bedrijven en particulieren, maar is daarnaast ook de vaste cateraar van drie locaties in Venlo. Galerie de Hoeve, een 100 jaar oude kloosterhoeve, is de uitvalsbasis van het bedrijf. “De hoeve is een mooie, historische locatie opgetrokken uit witgepleisterde baksteen”, vertelt Jules. “Via de oude, brede toegangspoort kom je op de binnenplaats. De achterste muur is begroeid met klimop en heeft een beeld van de heilige Albertus als verwijzing naar het klooster Albertushof, het huidige Galerie de Hoeve.” Het terras van Galerie de Hoeve grenst aan de boomgaard van het klooster en kan net als de binnenplaats voor zakelijke bijeenkomsten zoals feesten, borrels of recepties worden ingezet. In Galerie de Hoeve zelf bevinden zich drie multifunctionele zalen, waarvan twee grote, die geschikt zijn voor vergaderingen, feesten en andere zakelijke bijeenkomsten. Gecombineerd hebben deze zalen een maximumcapaciteit van 450 personen. “En vanuit de Hoeve kunnen we bijvoorbeeld ook een huifkartocht naar natuurgebied het Zwarte Water organiseren waar gasten kunnen genieten van een picknick of voorgerecht.”

Kloosterkapel Domani

De tweede locatie waar GDH Catering actief is, is Domani dat midden in het centrum van Venlo ligt. Jules: “Domani is gevestigd in de kloosterkapel van het herbouwde Dominicanenklooster waar de Paters Dominicanen na de Tweede Wereldoorlog een nieuw onderkomen vonden. Toen het uiteindelijk leeg kwam te staan, werd het door WoonWenz gerenoveerd en geschonken aan de stad. Sinds 2007 is Domani een unieke, exclusieve locatie voor besloten ontvangsten.” De kapel heeft nog altijd glas-in-loodramen, een orgel en een fraai kruisribgewelf. In combinatie met de strakke witte muren kan de ruimte door middel van meubilair en eventuele (licht)projectie aan elke bijeenkomst worden aangepast. De foyer heeft een strakke en moderne inrichting en wordt onder andere als ontvangstruimte gebruikt. De foyer en de kapel kunnen gecombineerd maximaal 550 mensen onderbrengen en worden voor zowel besloten diners als

presentaties en recepties ingezet.

Kapel Mariadal

Sinds kort is er een samenwerking met Jobke Zom-Schobbers van Kapel Mariadal. Deze kapel maakt onderdeel uit van het voormalige klooster Mariënthal, gelegen in de buurtschap ‘t Ven in Venlo. Na het vertrek van de zusters in 1982

hebben beeldend kunstenaar Fons Schobbers en zijn vrouw Liesbeth, een groot gedeelte van het klooster gekocht en gerestaureerd. De buitenkapel fungeert als permanente expositieruimte van het werk van Fons. Kapel Mariadal heeft een bijzondere uitstraling met name door de authentieke christelijke beelden uit de kloosterperiode, de verzameling Etnografica en de kunstobjecten van Fons Schobbers. De kapel heeft een stijlvolle ambiance, doordesemd met kunst, terwijl de stille gratie en serene rust bewaard zijn gebleven. Hier kunt u uw gasten op exclusieve wijze onthalen. Bij kapel Mariadal worden exclusieve en kleinschalige bijeenkomsten georganiseerd, waaronder diners en feesten”, vertelt Jules. Kapel Mariadal is tevens officiële trouwlocatie van de gemeente Venlo.

“Jobke is het vaste aanspreek punt en regelt samen met GDH de catering en boekingen voor de Kapel. Voor Galerie de Hoeve en Domani geldt dat de boekingen volledig via ons lopen. Het voordeel hiervan is dat we heel makkelijk kunnen switchen tussen locaties, mocht een groep bijvoorbeeld te groot zijn. Ook kunnen we interessante combinaties maken tussen meerdere locaties.” Volgens Jules hebben de drie historische locaties een groot voordeel. “De sfeer zit al in het gebouw. En omdat de locaties verder heel neutraal zijn ingericht met witte muren, passen deze zich als een kameleon aan aan de bijeenkomst die er plaatsvindt. In combinatie met catering die volledig aan de wensen van de klant kan worden aangepast, heb je het geheime recept voor een geslaagde bijeenkomst.”

www.galeriedehoeve.nl

www.domani-venlo.nl

www.kapelmariadal.nl

Geheim recept voor een geslaagde bijeenkomst

Galerie de Hoeve Catering

21 Jaar geleden besloten chef-kok Jules Christis en meesterkelner Pieter Beurskens bij Galerie de Hoeve in Venlo hun krachten te bundelen. Inmiddels is Galerie de Hoeve Catering de vaste cateraar bij Galerie de Hoeve, Domani en kapel Mariadal en is het bedrijf van Jules en Pieter uitgegroeid tot een toonaangevende speler in de regio. “Zowel de locaties als onze gerechten kan je vergelijken met een kameleon. Deze passen zich overal aan aan”, aldus Jules.

Volgens Jules is maatwerk een van de belangrijkste succesfactoren van Galerie de Hoeve (GDH) Catering. “In onze eigen, zeer breed georiënteerde keuken bereiden onze eigen medewerkers aan de hand van verse ingrediënten elk mogelijk gerecht dat een gast zich maar kan wensen; of het nu om een broodjeslunch, een walking diner of een uitgebreid hapjesbuffet gaat.” Naast het type gerecht en de smaak kan er in de gerechten uit de keuken van GDH Catering ook een subtiele verwijzing naar de locatie, het bedrijf of de persoon die in het zonnetje staat, worden verwerkt. Jules noemt als voorbeeld het zogenaamde Domanigebakje met een stukje glas-in-lood en een gewelde pruim als “verwijzing naar de paters Dominicanen die vroeger woonden waar nu Domani is gevestigd”.

Galerie de Hoeve

GDH Catering verzorgt catering op maat voor bedrijven en particulieren, maar is daarnaast ook de vaste cateraar van drie locaties in Venlo. Galerie de Hoeve, een 100 jaar oude kloosterhoeve, is de uitvalsbasis van het bedrijf. “De hoeve is een mooie, historische locatie opgetrokken uit witgepleisterde baksteen”, vertelt Jules. “Via de oude, brede toegangspoort kom je op de binnenplaats. De achterste muur is begroeid met klimop en heeft een beeld van de heilige Albertus als verwijzing naar het klooster Albertushof, het huidige Galerie de Hoeve.” Het terras van Galerie de Hoeve grenst aan de boomgaard van het klooster en kan net als de binnenplaats voor zakelijke bijeenkomsten zoals feesten, borrels of recepties worden ingezet. In Galerie de Hoeve zelf bevinden zich drie multifunctionele zalen, waarvan twee grote, die geschikt zijn voor vergaderingen, feesten en andere zakelijke bijeenkomsten. Gecombineerd hebben deze zalen een maximumcapaciteit van 450 personen. “En vanuit de Hoeve kunnen we bijvoorbeeld ook een huifkartocht naar natuurgebied het Zwarte Water organiseren waar gasten kunnen genieten van een picknick of voorgerecht.”

Kloosterkapel Domani

De tweede locatie waar GDH Catering actief is, is Domani dat midden in het centrum van Venlo ligt. Jules: “Domani is gevestigd in de kloosterkapel van het herbouwde Dominicanenklooster waar de Paters Dominicanen na de Tweede Wereldoorlog een nieuw onderkomen vonden. Toen het uiteindelijk leeg kwam te staan, werd het door WoonWenz gerenoveerd en geschonken aan de stad. Sinds 2007 is Domani een unieke, exclusieve locatie voor besloten ontvangsten.” De kapel heeft nog altijd glas-in-loodramen, een orgel en een fraai kruisribgewelf. In combinatie met de strakke witte muren kan de ruimte door middel van meubilair en eventuele (licht)projectie aan elke bijeenkomst worden aangepast. De foyer heeft een strakke en moderne inrichting en wordt onder andere als ontvangstruimte gebruikt. De foyer en de kapel kunnen gecombineerd maximaal 550 mensen onderbrengen en worden voor zowel besloten diners als

presentaties en recepties ingezet.

Kapel Mariadal

Sinds kort is er een samenwerking met Jobke Zom-Schobbers van Kapel Mariadal. Deze kapel maakt onderdeel uit van het voormalige klooster Mariënthal, gelegen in de buurtschap ‘t Ven in Venlo. Na het vertrek van de zusters in 1982

hebben beeldend kunstenaar Fons Schobbers en zijn vrouw Liesbeth, een groot gedeelte van het klooster gekocht en gerestaureerd. De buitenkapel fungeert als permanente expositieruimte van het werk van Fons. Kapel Mariadal heeft een bijzondere uitstraling met name door de authentieke christelijke beelden uit de kloosterperiode, de verzameling Etnografica en de kunstobjecten van Fons Schobbers. De kapel heeft een stijlvolle ambiance, doordesemd met kunst, terwijl de stille gratie en serene rust bewaard zijn gebleven. Hier kunt u uw gasten op exclusieve wijze onthalen. Bij kapel Mariadal worden exclusieve en kleinschalige bijeenkomsten georganiseerd, waaronder diners en feesten”, vertelt Jules. Kapel Mariadal is tevens officiële trouwlocatie van de gemeente Venlo.

“Jobke is het vaste aanspreek punt en regelt samen met GDH de catering en boekingen voor de Kapel. Voor Galerie de Hoeve en Domani geldt dat de boekingen volledig via ons lopen. Het voordeel hiervan is dat we heel makkelijk kunnen switchen tussen locaties, mocht een groep bijvoorbeeld te groot zijn. Ook kunnen we interessante combinaties maken tussen meerdere locaties.” Volgens Jules hebben de drie historische locaties een groot voordeel. “De sfeer zit al in het gebouw. En omdat de locaties verder heel neutraal zijn ingericht met witte muren, passen deze zich als een kameleon aan aan de bijeenkomst die er plaatsvindt. In combinatie met catering die volledig aan de wensen van de klant kan worden aangepast, heb je het geheime recept voor een geslaagde bijeenkomst.”

www.galeriedehoeve.nl

www.domani-venlo.nl

www.kapelmariadal.nl

Veel MKB-ondernemers hebben personeel in dienst en krijgen daarom onherroepelijk te maken met de wet Beperking Ziekteverzuim en Arbeids-ongeschiktheid vangnetters (BeZaVa) en de wet Werk en Zekerheid (WWZ). Velen zijn echter nog niet goed op de hoogte van wat voor deze wetten voor gevolgen kunnen hebben op de bedrijfsvoering.

BeZaVa en WWZ: actie vereist!

De BeZaVa is per 1 januari 2014 ingevoerd en heeft als doel het ziekteverzuim en arbeidsongeschiktheid van vangnetters te verlagen. Vangnetters zijn werknemers die ziek worden en een fictieve dienstbetrekking hebben, binnen vier weken na einde dienstbetrekking ziek worden, ziek uit dienst gaan of ziek in de WW zitten. Het gaat hier dus om werknemers met een tijdelijk contract. Overigens worden met de wetswijziging ook werknemers die wel een vaste werkgever hebben maar net als zwangere vrouwen, orgaandonoren en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werknemers (No Risk polis) een hoog ziekterisico hebben, beter beschermd. Werkgevers betaalden voorheen alleen tot aan het einde van het dienstverband van een tijdelijke werknemer het loon door, waarna het UWV een uitkering uitbetaalde. Met de intreding van de BeZaVa wordt de financiële verantwoordelijkheid van de werkgever tot maximaal 12 jaar verruimd waarbij 1 januari 2012 als peiljaar wordt gehanteerd. De uitkeringslasten van het UWV worden voortaan verhaald op de werkgever, die afhankelijk van de totale loonsom hiervoor een gedifferentieerde premie moeten betalen.

Premiehoogte

Hoe hoog deze premie is, hangt van een aantal zaken af. Kleine werkgevers gaan een sectoraal bepaalde premie betalen en worden dus niet direct op hun eigen instroom van werknemers afgerekend. Voor middelgrote werkgevers (vanaf 10 werknemers) wordt de premie op eigen Ziektewet- en WGA-instroom én op

sectorale schadelasten gebaseerd. Grote werkgevers zijn financieel verantwoordelijk voor de Ziektewet en de WGA-lasten (Werkhervatting gedeeltelijk arbeidsgeschikten) van de ZW-vangnetters indien zij na ziekte in de Ziektewet en de WGA instromen.

Verder geldt: hoe meer werknemers met een tijdelijk dienstverband in de Ziektewet (of WIA) des te hoger de hogere premie. De hoogte en duur van de Ziektewetuitkering wordt eveneens afhankelijk van het arbeidsverleden.

Hybride stelsel

De overheid wil in 2016 tot een hybride stelsel komen, waarbij de werkgever voor zowel de Ziektewet als de WGA een keuze moet maken tussen een publieke verzekering met premiedifferentiatie bij het UWV of eigenrisicodrager worden. Bij de tweede optie heeft de werkgever de mogelijkheid om hiervoor een private verzekering af te sluiten. Werkgevers kunnen er al voor kiezen om een premie(verhoging) te voorkomen door als eigenrisicodrager de Ziektewet- of WGA-uitkering van deze vangnetters zelf te gaan betalen. Maar voor de WGA-uitkering van vangnetters is dat pas mogelijk vanaf 2016, en dan alleen voor de WGA-uitkeringen van vaste werknemers en vangnetters samen. De premie die WGA-eigenrisicodragers nu aan hun verzekeringsmaatschappij dienen te betalen, dreigt hierdoor in 2016 aanzienlijk te worden verhoogd. 

Maatregelen BeZaVA

De hoogte van de premies kan worden beperkt door werknemers met een tijdelijk contract die ziek uit dienst gaan, te laten re-integreren. Voor werknemers die inmiddels al zijn uitgevallen wegens ziekte, zou het vereiste nieuwe re-integratiebeleid eigenlijk per direct moeten

worden ingevoerd. Om de instroom van arbeidsongeschikte werknemers vanuit je eigen bedrijf te beperken, is doelgericht verzuimmanagement een optie. Ook bij het afsluiten van nieuwe arbeidscontracten moet de wet BeZaVa in acht worden genomen.

Wet Werk en Zekerheid

Een andere wetgeving met de nodige impact voor werkgevers is de wet Werk en Zekerheid (WWZ) die per 1 januari 2015 zal worden ingevoerd. De Overheid voert deze wet in om de rechtspositie van flexwerkers te versterken, het ontslagrecht sneller en goedkoper te maken en om meer mensen die in de WW zitten aan het werk te krijgen.

Flexwerkers

Werkgevers die vaak gebruik maken van uitzendkrachten kunnen straks niet meer door middel van uitzendbeding, ketenbepaling en loondoorbetalingen afwijken van het in de cao van de uitzendsector gestelde termijn van 26 weken.

Dit wordt beperkt tot maximaal 78 weken. Uitzendkrachten maken na anderhalf jaar aansprak op een tijdelijk arbeidscontract bij de uitzendorganisatie. Verder mag er nu nog in de arbeidsovereenkomst een ontheffing van loondoorbetalingsplicht worden opgenomen tijdens de eerste zes maanden van de arbeidsovereenkomst. Maar als het om structurele werkzaamheden gaat, mag deze periode van zes maanden mag straks niet meer verlengd worden. Ook mag er geen proeftijd worden opgenomen in tijdelijke contracten van maximaal zes maanden en dit geldt ook voor een eventueel aansluitend contract. Een concurrentiebeding mag alleen onder bijzondere omstandigheden worden opgenomen. Houd ook als werkgever de contracten van medewerkers voor bepaalde tijd van zes maanden of langer die automatisch eindigen goed in de gaten. Je bent dan verplicht om uiterlijk één maand voor het einde van het contract schriftelijk aan je werknemer laten weten of je het contract wel of niet verlengt.

Tijdelijke contracten kunnen met de aanpassing van de ketenbepaling niet oneindig worden verlengd. Waar een tijdelijke medewerker nu nog na drie jaar of na vier contracten recht heeft op een vast contract als de verschillende tijdelijke contracten elkaar binnen drie maanden opvolgen, wordt dit straks na een periode van twee jaar met een opvolgingsperiode van zes maanden.

Deze verkorte ketenbepaling geldt overigens niet voor werknemers die jonger zijn dan 18 jaar en gemiddeld maximaal 12 uur per week werken, werknemers die een beroepsbegeleidende leerweg (BBL) volgen en werknemers die voornamelijk vanwege een opleiding een arbeidsovereenkomst hebben met de organisatie, mits afgesproken in de cao. Onder speciale voorwoorden kan binnen een cao het aantal contracten worden verruimd naar zes en de totale duur van het aantal contracten worden opgerekt naar vier jaar. Dat mag echter alleen bij uitzendovereenkomsten of voor functies waarbij de intrinsieke aard van de bedrijfsvoering meer tijdelijke contracten rechtvaardigt. In de sectoren media en cultuur en in de academische wereld kan dit voorkomen.

Aangepaste

ontslagprocedure

Een werknemer mag diens schriftelijke instemming met ontslag binnen 14 dagen en zonder opgaaf van reden herroepen. De opzegging heeft dan niet plaatsgevonden. Dit termijn geldt ook bij een beëindigingsovereenkomst met opzegging met wederzijds goedvinden. Indien een werknemer niet schriftelijk instemt met diens ontslag om bedrijfseconomische redenen en na langdurige arbeidsongeschiktheid, loopt de procedure via het UWV. Ontbinding van het arbeidscontract vanwege persoonlijke redenen zonder instemming gaat voortaan via de kantonrechter. Indien het UWV geen toestemming voor ontslag geeft, kan alsnog de kantonrechter ingeschakeld. Deze kans van slagen is echter klein aangezien dezelfde criteria als het UWV worden gehanteerd. Een ontslag zonder schriftelijke toestemming van het UWV kan door de werknemer bij de kantonrechter worden aangevochten om zo de opzegging te laten vernietigen of om een vergoeding te vragen. Ook kan de werknemer binnen twee maanden naar de kantonrechter als deze het niet eens is met het ontslag via het UWV. De toestemming voor ontslag via het UWV blijft vier weken geldig en moet ook binnen deze termijn worden afgehandeld. De behandeling van een ingediend verzoekschrift bij de kantonrechter moet binnen vier weken starten. 

De wettelijke opzegtermijn blijft één tot vier maanden. Bij een termijn van twee tot vier maanden mag de proceduretijd van de UWV-procedure van de opzegtermijn worden afgetrokken. Dit mag ook bij de kantonrechter, tenzij het contract wordt ontbonden vanwege ernstig verwijtbaar handelen van de werknemer of nalatigheid van de werkgever. In het eerste geval kan de rechter de arbeidsovereenkomst eerder laten eindigen. 

Transitievergoeding

Een ontslagen werknemer die minimaal twee jaar in dienst is, heeft recht op een transitievergoeding van eenderde maandsalaris per gewerkt jaar. Vanaf het tiende jaar is dit een half maandsalaris per dienstjaar. Tot 1 januari 2020 hebben werknemers die vijftig jaar of ouder zijn en een dienstverband langer dan tien jaar hebben, voor elk gewerkte dienstjaar na hun 50e recht heeft op een maandsalaris (mits het bedrijf 25 of meer werknemers heeft). De transitievergoeding is maximaal 75.000 euro, of maximaal een jaarsalaris als de werknemer meer verdient dan dat bedrag. Kleine bedrijven met minder dan 25 medewerkers krijgen een overgangstermijn. Tot 2020 mag er een lagere ontslagvergoeding worden betaald als je je personeel gedwongen moet ontslaan vanwege bedrijfseconomische omstandigheden. Dan mag je bij de berekening van de omvang van de verschuldigde transitievergoeding uitgaan van de duur van het dienstverband gerekend vanaf 1 mei 2013. Als je iemand in mei 2017 moet ontslaan met 15 dienstjaren, hoef je maar over vier jaar daarvan transitievergoeding te betalen. Er zijn mogelijkheden en gevallen waarbij er geen transitievergoeding hoeft te worden betaald.

Personeelsdossier

Net als de BeVaZa vereist ook de WWZ de nodige maatregelen. Zo wordt het belang van een volledig personeelsdossier alleen maar groter. Dit personeelsdossier moet een getekende arbeidsovereenkomst, een duidelijke functieomschrijving, afspraken over gevolgde opleidingen, verslagen van jaarlijkse functionerings- en beoordelingsgesprekken, alle correspondentie met de werknemer (denk bijvoorbeeld aan waarschuwingen en e-mails) en verslagen van het verbetertraject bevatten. Rechters zullen straks kritischer kijken naar het ontslagdossier en het ontslag beoordelen aan de hand van een aantal strikte criteria. Omdat er minder ruimte is om af te wijken van de ontslagvergoeding, zal de rechter eerder besluiten om het dienstverband niet te beëindigen als de dossieropbouw niet in orde is. Ook de invoering van de wettelijke scholingsplicht zal ervoor zorgen dat je straks nog beter moet letten op het bijhouden van het personeelsdossier.

Bij het verstrekken van een tweede of derde jaarcontract per 1 augustus 2014 moeten werkgevers rekening houden met het betalen van een transitievergoeding als zij het contract niet verlengen of omzetten in een contract voor onbepaalde tijd. Denk dus goed na over de duur van opvolgende contracten die je met de werknemer sluit.

Op internet bieden diverse websites zoals die van het UWV, OSR en de MKB-servicedesk meer informatie en checklists met betrekking tot de BeZaVa en de WWZ. Voor het nakijken van bestaande en nieuwe arbeidscontracten en de afwegingen die in het kader van de BeZaVa en de WWZ moeten worden genomen, is het raadzaam om professioneel advies in te winnen.

Om de instroom van arbeidsongeschikte

werknemers vanuit je eigen bedrijf te beperken, is doelgericht verzuimmanagement een optie.

Ook de invoering van de wettelijke scholingsplicht zal ervoor zorgen dat je straks nog beter moet letten op het bijhouden van het personeelsdossier.

green & funtestdag

Wet and wild

Dinsdag 26 augustus kwamen testrijders en autodealer wederom bij elkaar voor de jaarlijkse Green- en Funtestdag van Noord-Limburg Business. Tijdens deze dag stonden groene auto’s en wagens met een hoog fungehalte centraal. En ondanks de regenval hebben de geteste wagens bewezen dat zij terecht tot deze categorieën behoren!

De dag begon bij kapel Mariadal in Venlo, waar de dealers en testrijders eerst konden genieten van een lunch verzorgd door GDH Catering. Na het bewonderen van de mooie locatie en de diverse kunstobjecten, ging de eerste testrit van start waarbij de gaspedalen flink aan de slag moesten. Eenmaal aangekomen bij Theeschenkerij Nazareth in ’t Ven werden de deelnemers van harte welkom geheten door het team dat met veel enthousiasme hapjes, drankjes, sponscake en loempia’s uitdeelde. Na het invullende van de eerste testverslagen en het opzoeken van de juiste auto werden de wagens richting hotel restaurant Maashof in Boekend gestuurd, waar eveneens een drankje en een hapje werden rondgedeeld. De laatste wissel vond plaats bij sportcentrum ’t Spansel, waarna de dag met een borrel weer werd afgesloten bij Mariadal. Noord-Limburg Business bedankt de testrijders, autodealers en locaties voor hun inzet!

Benieuwd naar de video-impressie en de overige foto’s? Surf naar www.noordlimburgbusiness.nl

De zakenautotestdag werd mede

mogelijk gemaakt door:

Locaties:

• Kapel Mariadal

• Theeschenkerij Nazareth

• Hotel restaurant Maashof

• GDH Catering

Dealers:

• Martijn van der Vossen en Frank

Eijsbouts, Autobedrijf J.Janssen

• Ruud Janssen en Linda Geris,

De Maassche Venlo

• Hans van Horne,

Automobielbedrijf G+H

• Rob Mans, Zuidlease

Deelnemers:

• Gijs Roeven, Hafkamp Gerechtsdeurwaarders

• Ben Barents, BB Expres

• Paul Engelen, Qwezz Cloud

• Rob van Pol, Vanpol.nl

• Henk Poels, Facility Support

• Carlo Giliam, Alpha Labs

• Lei Heldens, Korund

• Berend van Berkel, Optiteam

• Raymond van Benthum, Vlaminckx Advocaten

• Wim van Knippenberg, AID architecten

• Marc Hurkens, Marcand

• Bart Derkx, Logistic Force

Nissan Leaf

Dealer: Autobedrijf J. Janssen

Afgevaardigde tijdens testdag: Frank Eijsbouts

Henk Poels: “De Leaf rijdt goed, is netjes afgewerkt en ook de comfort en de veiligheid is zoals je dat van een hedendaagse auto mag verwachten. Als de actieradius toereikend is voor je gebruik, is dit zeker het overwegen waard.”

Marc Hurkens: “De afwerking van deze wagen is erg mooi. Het is zeker een optie voor ondernemers die veel waarde hechten aan milieubewust ondernemen en kleine afstanden rijden.”

Raymond van Benthum: “Deze auto rijdt comfortabel, trekt snel op en heeft een fijne wegligging. Dit is een ideale wagen om korte afstanden mee af te leggen.”

Carlo Giliam: “In deze wagen is het prima rijden. Op de prijs-kwaliteitverhouding is niets aan te merken.”

Rob van Pol: “De Leaf is stil en snel, wat ik niet had verwacht.”

Specificaties

Merk: Nissan

Model: Leaf

Type: Acenta Solar panel

Transmissie: Automaat

Vermogen: 109 pk

Koppel: 254 Nm

Acceleratie: 0 tot 100 km/h in 11,5 sec

Topsnelheid: 144 km/h

Verkoopprijs: € €34.617,-

Vanafprijs: € €24.110,-

Informatie: 100% elektrisch, diverse subsidies (oa MIA), 4% bijtelling. www.autobedrijf-janssen.nl

Dealer: Autobedrijf J.Janssen

Afgevaardigde tijdens testdag: Martijn van der Vossen

Marc Hurkens: “Aan iemand die een wagen voor woon-werkverkeer en korte afstanden zoekt, kan ik deze Zoe zeker aanbevelen. Het rijgedrag is prima en ook het comfort en de afwerking zijn in orde.”

Bart Derkx: “Deze Renault is onder andere ideaal voor stadsverkeer. Ook lijkt me dit een prima reclameauto.”

Paul Engelen: “Mijn eerste indruk van de Zoe was boven verwachting. De auto was stil, comfortabel, ruim en had ook een vlotte en stille acceleratie.”

Gijs Roeven: “Dit is een kleine, leuke stadsauto met een nette afwerking die ideaal is voor de zuinige rijder. Mede dankzij de bijtelling is de prijs-kwaliteitverhouding prima.”

Berend van Berkel: “Met name de acceleratie en het zitcomfort zijn bij deze wagen prima. Als je vooral met stadsverkeer te maken hebt is dit een goede optie.”

Wim van Knippenberg: “Rijden in de Zoe was voor een nieuwe ervaring, maar het voelde wel meteen heel vertrouwd aan. De weglegging is erg stabiel.”

Renault Zoe Z.E.

Specificaties

Merk: Renault

Model: Zoe Z.E. (Zero Emission)

Type: Intens

Transmissie: Automaat

Vermogen: 88 pk

Koppel: 220 Nm

Acceleratie: 0 tot 100 km/h in 13,5 sec

Topsnelheid: 135 km/h

Uitrusting: 17 inch LM-velgen

Verkoopprijs: € €24.650,-

Leaseprijs: € €495- p/mnd (full operational, obv.

20.000 p/jr, 4 jaar, excl. btw)

Vanafprijs: € €20.990,-

Informatie: 100% elektrisch, diverse subsidies (oa MIA), 4% bijtelling, www.autobedrijf-janssen.nl

BMW 428i Gran Coupe

Dealer: De Maasche BMW Venlo

Afgevaardigde tijdens testdag: Ruud Janssen

Marc Hurkens: “De BMW biedt veel luxe dankzij de perfecte zit en heeft een mooi design en dito afwerking. Hier kan je heel veel comfortabele kilometers in maken.”

Ben Barents: “Het is heerlijk zitten in deze representatieve auto. Het rijgedrag is uitstekend en ook het interieur is mooi afgewerkt.”

Raymond van Benthum: “Dit is de perfecte wagen voor de zakenman of -vrouw die van een sportieve rijstijl houdt. Het comfort is zeer aangenaam.”

Paul Engelen: “Deze BMW combineert zakelijk rijden met rijplezier. De afwerking is fraai en de uitstraling representatief.”

Wim van Knippenberg: “Deze auto is in één woord top. Rij er zelfs eens een uurtje in en je bent verkocht.”

Berend van Berkel: “De uitstraling is prachtig, het stuur reageert direct en de versnellingsbak is fantastisch.”

Specificaties

Merk: BMW

Model: 428i Gran Coupe

Type: High Executive

Transmissie: Automaat

Cilinderinhoud: 1.997 cc

Vermogen: 245 pk

Koppel: 350 Nm

Verbruik: 1 op 15

Acceleratie: 0 tot 100 km/h in 6 sec

Topsnelheid: 250 km/h

Uitrusting: Sport automaat, High Executive, M-sportstuur, Sportline, 19 inch LM-velgen

Verkoopprijs: € €61.412,-

Leaseprijs: € €845,- p/mnd (full operational, obv.

30.000 p/jr, 4 jaar, excl. btw)

Vanafprijs: € €42.000,-

Informatie: www.demaasschebmw.nl,

infovenlo@demaasschebmw.nl

Dealer: De Maassche Venlo

Afgevaardigde tijdens testdag: Linda Geris

Henk Poels: “Hoewel deze wagen ietwat klein is voor mijn lange postuur, is het wel een leuke auto met een fraaie afwerking . Deze sportieve, felle MINI is bovendien zeer compleet uitgerust.”

Marc Hurkens: “Deze auto vind ik helemaal te gek! Het design, de wegligging; het is gewoon een superauto die zijn centen waard is.”

Lei Heldens: “De MINI heeft een leuke uitstraling en is zeker representatief. Met name de wat jongere generatie zal zeker verrast zijn en voor deze wagen kiezen.”

Bart Derkx: “Dit is een superleuke bolide die ook lekker sportief rijdt. De MINI behoort niet tot het laagste segment, maar voor de prestaties die deze auto levert mag er best wat tegenover staan.”

Gijs Roeven: “Deze MINI is mooi, sportief, snel en bovendien mooi afgewerkt. De uitvoering is zeer compleet. Kortom, een echte fun-auto.”

Carlo Giliam: “Ik vind de MINI een zeer fijne auto met een sportieve rijstijl. Je krijgt een hoog kart-gevoel als je erin rijdt.”

MINI Cooper S

Specificaties

Merk: MINI

Model: Hatchback

Type: Cooper S

Transmissie: Handgeschakeld

Cilinderinhoud: 1.998 cc

Vermogen: 192 pk

Koppel: 280 Nm

Verbruik: 1 op 17,3

Acceleratie: 0 tot 100 km/h in 6,8 sec

Topsnelheid: 235 km/h

Uitrusting: Chili, Wired, 18 inch LM-velgen, Leder, Driving Assistant, Head-up display,

Glazen panoramadak

Verkoopprijs: € €41.500,-

Leaseprijs: € €129,- p/mnd (full operational, obv.

20.000 p/jr, 4 jaar, excl. btw)

Vanafprijs: € €18.495,-

Informatie: www.demaasscheMINI.nl

Tesla S

Dealer: Zuidlease

Afgevaardigde tijdens testdag: Rob Mans

Henk Poels: “In de huidige markt kan je een auto als deze nergens mee vergelijken. De prijs is aan de forse kant, maar daar krijg je dan wel een kwalitatief uitstekende en elektrische dus zuinige wagen voor terug. Deze Tesla is fantastisch op alle vlakken.”

Lei Heldens: “Dit is een echte directieauto die garant staat voor een geweldige rijervaring en voorzien is van een zeer complete uitrusting. Op basis van het rijgedrag en het groene imago kan ik deze Tesla zeker aanbevelen.”

Ben Barents: “Deze auto is stabiel en snel en daar zijn chique uitstraling ook zeker representatief. De bijtelling is met 4% zeer gunstig, wat het een zeer interessante optie maakt.”

Raymond van Benthum: “Voor de zeer sportieve rijders is dit een ideale bolide. Maar het wordt In Nederland wel een uitdaging om optimaal te genieten van de hoeveelheid pk’s.”

Carlo Giliam: “Voor de Tesla moet je een toereikend budget hebben, maar verder is deze bolide helemaal fantastisch.”

Berend van Berkel: “Deze auto is stil, stabiel en stijlvol. Ook de acceleratie is geweldig. Als je binnen deze prijsklasse een auto zoekt, moet je toch minimaal een proefrit hebben gemaakt.”

Specificaties

Merk: Tesla

Model: Model S (4-deurs)

Type: Signature

Transmissie: Automaat

Vermogen: 387 pk

Koppel: 440 Nm

Acceleratie: 0 tot 100 km/h in 5,6 sec

Topsnelheid: 200 km/h

Uitrusting: Panoramadak, 21 inch LM-velgen, Signature pakket

Verkoopprijs: € €109.000,- (incl BTW)

Leaseprijs: € €1.149,- p/mnd (full operational, obv.

30.000 p/jr, 4 jaar, excl. btw)

Vanafprijs: € €66.200,- (incl BTW)

Informatie: 4% bijtelling, www.zuidlease.nl

Dealer: Citroën Automobielbedrijf G+H

Afgevaardigde tijdens testdag: Hans van Horne

Henk Poels: “Dit is een hele nette middenklasser die zuinig in verbruik is en ook prima als gezinswagen kan worden ingezet. De prijs-kwaliteitverhouding is goed en de uitrustig is zeer compleet.”

Lei Heldens: “Het geteste model viel zeker op vanwege de uitstraling. De prijs-kwaliteitverhouding is gunstig.”

Bart Derkx: “Deze wagen is ideaal voor gecombineerd zakelijk en privé gebruik.”

Ben Barents: “De Cactus heeft een strak en zeer overzichtelijk dashboard dat is gericht op functionaliteit. De uitvoering is zeer compleet. De bekleding heeft opvallende maar mooie kleurcombinaties.”

Paul Engelen: “Met name bij lage snelheden rijdt deze auto erg pittig. Ook biedt de C4 veel comfort, met name voorin. Qua uitstraling is het een speels, opvallend voertuig.”

Gijs Roeven: “Ik vind dit een nette, degelijke wagen met een strakke en verzorgde afwerking. De prijs-kwaliteitverhouding is goed; je krijgt een complete auto voor een nette prijs.”

Citroën C4 Cactus

Specificaties

Merk: Citroën

Model: C4 Cactus

Type: PureTech 82 S&S ETG Shine

Transmissie: Automaat

Cilinderinhoud: 1.199 cc

Vermogen: 82 pk

Koppel: 118 Nm

Verbruik: 1 op 23,2 (gecombineerd verbruik)

Acceleratie: 0 tot 100 km/h in 15 sec

Topsnelheid: 172 km/h

Uitrusting: Metaallak, e-Touch module, Pack Park Assist, 17 inch LM-velgen, Velours Habana Club bekleding, Airbump® Chocolat

Verkoopprijs: € €21.840,-

Leaseprijs: € €359,- p/mnd (full operational, obv.

30.000 p/jr, 4 jaar, excl. btw)

Vanafprijs: € €15.990,-

Informatie: www.GenH.nl

delen:
Algemene voorwaarden Hosted by